Gry wideo, ogólnie rzecz biorąc są uważane wyłącznie za środek rozrywki dla społeczeństwa. Ponadto, w dzisiejszych czasach, urządzenia mobilne, takie jak smartfony, umożliwiły noszenie nieskończonej liczby gier w kieszeni i są one w zasięgu większości populacji. Z pewnością celem gry wideo dla konsumenta jest rozrywka, ale biorąc pod uwagę popularność, jaką gry miały w ostatnich latach, są one również wykorzystywane w innym sektorze, całkowicie odmiennym od rozrywki: w edukacji.
Metodologie uczenia się ewoluują w zależności od dostępnych środków. Technologia ułatwiła różne procesy edukacyjne i gry wideo również mogą być częścią tej ewolucji, więc nie jest zaskakujące, że niektóre firmy inwestują duże kwoty pieniędzy w rozwój gier edukacyjnych. Nie ma lepszego sposobu na naukę niż zabawa. Są wśród nich takie gry, które zachęcają do nauki matematyki, jak i takie, które tworzą podstawy do nauki nowego języka. Na szczęście, nie wszystkie z tych narzędzi są płatne; istnieje kilka platform, które mają dużą liczbę darmowych gier edukacyjnych dla dzieci.
Korzystanie z tego typu platform daje nam kilka korzyści: po pierwsze, nie ma potrzeby instalowania żadnego rodzaju aplikacji w przeglądarce, a z drugiej strony, szeroki wybór oferuje ciekawe gry, z którą dzieci mogą się uczyć, a jednocześnie dobrze się bawić.
Firmy zajmujące się tworzeniem gier wideo intensywnie rozwijają się w tej dziedzinie, udostępniając nawet darmowe narzędzia technologiczne, dzięki którym uniwersytety i inne organizacje edukacyjne mogą zacząć tworzyć własne gry. Wpływ gier wideo na społeczeństwo jest tak duży, że od kilku lat używa się terminu Gamification, który oznacza, że gry są wdrażane jako narzędzia do przekazywania nowej wiedzy.
Gry wideo nie zostały stworzone z myślą o tym, by stać się narzędziem do nauki, ale przez lata eksperci pokazali, że możliwe jest zintegrowanie dwóch zupełnie różnych światów w celu osiągnięcia wspólnego dobra. Z pewnością w miarę upływu czasu będziemy poznawać coraz to lepsze gry, które pomogą umocnić wejście gier wideo do sektora edukacyjnego.